поиска на warning.dp.ua
  

 

 ТИПОВІ ПРАВИЛА

взаємовідносин міліції з учасниками доржнього руху та власниками транспортних засобів

1. Загальні положення

Ці Типові правила визначають порядок дій працівників міліції при зупинці, огляді й затриманні транспортних засобів під час нагляду за дорожнім рухом, порядок перевірки й вилучення ними посвідчень водія, а також вилучення номерних знаків. Вони грунтуються на встановлених законодавством України правах учасників дорожнього руху, а також повноваженнях міліції, є обов’язковими для працівників міліції при нагляді за дорожнім рухом і не обмежують прав і свобод учасників дорожнього руху та громадян, що звертаються в органи внутрішніх справ з питань, пов’язаних з реєстрацією транспорту і видачею посвідчень водія.

Ці Типові правила розроблені відповідно до Законів України “Про Міліцію”, “Про дорожній рух”, Кодексу України про адміністративні правопорушення, постанов Кабінету Міністрів України № 1094-93р. “Про затвердження Правил дорожнього руху” та № 341-97р. “Про Положення про Державну автомобільну інспекцію Міністерства внутрішних справ”, а також наказів МВС України № 45-92р. “Про заходи по удосконаленню діяльності дорожньо-патрульної служби Державтоінспекцій МВС України”, № 91-94р. “Про виконання Закону України від 23 грудня 1993 р. “Про внесення змін і доповнень до деяких законодавчих актів України щодо відповідальності за порушення правил, норм і стандартів, що стосуються забезпечення безпеки дорожнього руху”.

2. Правові аспекти взаємовідносин працівників міліції з учасниками дорожнього руху

2.1. Взаємовідносини, працівника міліції з учасниками дорожнього руху:

  • під час контролю за рухом транспорту й пішоходів, зупинки транспортних засобів і застосування до порушників заходів впливу працівник міліції повинен виявляти високу культуру й такт;
  • взаємовідносини працівника міліції з ‘учасниками дорожнього руху повинні грунтуватися на суворому дотриманні законності, чіткому виконанні своїх обов’язків;
  • у поводжені з громадянами працівник міліції має поєднувати рішучість і принциповість у попередженні й припиненні порушень з уважним, доброзичливим та поважним ставленням до них;
  • під час ведення розмови з громадянами неприпустимі гордовитий тон,

грубощі, вирази й репліки, які ображають людську гідність, а також будь-які дії, що означають неповагу до них;

  • під час звернення до учасників дорожнього руху працівник міліції зобов’язаний прикласти праву руку до головного убору, привітатися, чітко й зрозуміло відрекомендуватися, при цьому назвати свою посаду, звання та прізвище, роз’янити причину зупинки транспортного засобу, перевірити необхідні документи (в окремих випадках можливі відступи від цього порядку, наприклад, під час затримання злочинця, громадянина, який перебуває у стані сильного сп’яніння, і в деяких інших);
  • у разі вимоги громадянина працівник міліції повинен пред’явити своє службове посвідчення;
  • працівник міліції зобов’язаний надавати, у межах наявних можливостей, допомогу, у тому числі й медичну, потерпілим під час дорожньо-транспортних пригод, нещасних випадків, а також водіям в усуненні причин, що призвели до вимущеної зупинки в дорозі, сприяючи своєчасному прибуттю пасажірів та вантажів до місця призначення;
  • працівник міліції на території України, незалежно від посади, яку він посідає, місця перебування й часу, у разі звернення до нього громадян або службових осіб із заявою чи повідомленням про події, які загрожують особистій або громадській безпеці, чи в разі безпосереднього виявлення таких, зобов’язаний вжити заходів до попередження й припинення правопорушень, рятування людей, подання допомоги особам, які її потребують, до встановлення й затримання осіб, які вчинили правопорушення, а також до охорони місця події й повідомити про це в найближчий підрозділ міліції.

2.2. Повноваження працівників міліції при здійсненні нагляду за дорожнім рухом

Працівникам міліції, що здійснюють нагляд за дорожнім рухом, для виконання покладених на них обов’язків надається право:

  • здійснювати контроль за рухом транспорту й пішоходів, виявляти й припиняти порушення правил дорожнього руху з боку його учасників;

- зупиняти транспортні засоби, в разі порушення ними Правил дорожнього руху, у разі наявних ознак, які свідчать про технічну несправність транспорту або забруднення ним навколишнього середовища, а також при наявності даних про те, що вони використовуються з протиправною метою;

- застосовувати до порушників заходів впливу або оформляти відповідні матеріали для розгляду й вжиття заходів компетентними особами;

- усувати перешкоди для руху (несправний транспортний засіб, що зупинився, вантаж, який випав, щодо). Якщо негайне усунення цих перешкод неможливе, вживати заходів до позначення й огородження небезпечних місць і попередження про них учасників дорожнього руху;

- здійснювати (жестами або за допомогою технічних засобів) регулювання руху;

- вживати заходів для забезпечення безперешкодного проїзду автомашин, які мають спеціальне пофарбування та подають спеціальні звукові й світлові сигнали, а також тих, що ними супроводжуються;

- забороняти проведення робіт на проїзній частині доріг без дозволу відповідних організацій. У разі аварійних ситуацій такі роботи дозволяються за узгодженням з черговим підрозділу ДАІ або органу внутрішніх справ;

- оглядати транспортні засоби й перевіряти у водіїв документи на право користування й керування ними, дорожні листи й відповідність вантажів, що перевозяться, товарно-транспортним документам;

  • провадити в передбачених законодавством випадках особистий огляд водія й пасажирів транспортного засобу, огляд їх речей, ручної поклажі й багажу, який здійснюється, як правило, у присутності осіб, у власності (розпорядженні) яких ці речі є (у невідкладних випадках, а також у разі відсутності власника(розпорядника)зазначені речі, у т. ч.транспортні засоби, предмети можут бути піддані огляду з участю двох понятих). Про особистий огляд, огляд речей складається протокол або про це робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення, або в протоколі про адміністративне затримання;
  • вилучати речі й документи, виявлені під час огляду транспортного засобу, затримання, особистого огляду або огляду речей, що є знаряддям чи безпосереднім об’єктом правопорушення. (Про вилучення речей і документів складається протокол чи робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення або про огляд речей, або адміністративне затримання). До особи, яка вчинила правопорушення під час виконання службових обов’язків, вилучення, особистий огляд речей застосовується лише у невідкладних випадках;
  • вилучати вогнепальну зброю, а також бойові припаси, що перевозяться або зберігаються без відповідного дозволу, до розгляду справи, про що робиться запис у протоколі із зазначенням марки або моделі, калібру, серії і номера зброї, що вилучається, кількості бойових припасів;
  • перевіряти технічний стан і комплектність автомототранспорту;
  • звіряти номери агрегатів та вузлів транспортного засобу із записами в реєстраційних документах;
  • організовувати, у разі потреби, медичний огляд водіїв для визначення стану алкогольного сп’яніння;
  • затримувати й відстороняти від керування транспортними засобами осіб, які перебувають у стані сп’яніння, а також тих, які не мають документів на право керуваннячи користування транспортними засобами або коли “вірогідність цих документів викликає сумнів;
  • вилучати у водія у встановлених законодавством випадках посвідчення на право керування транспортним засобом, фіксувати порушення в талоні до посвідчення водія, видавати тимчасовий дозвіл на право керування транспортним засобом;
  • обмежувати або забороняти рух транспорту й пішоходів на окремих ділянках вулиць і автомобільних шляхів під час аварій, інших надзвичайних обставин, що загрожують життю і здоров’ю людей;
  • вимагати від громадян, які пору шують громадський порядок, припинення правопорушень та дій, що перешкоджають здійсненню повноважень міліцією, а в разі невиконання зазначених вимог застосувати заходи примусу, передбачені законодавством;
  • затримувати водіїв і пасажирів транспортних засобів, які підозрюються у вчиненні злочину чи правопорушення або які виявили непокору законній вимозі правцівника міліції;
  • використовувати передбачені нормативними актами технічні засоби для виявлення й фіксації порушень Правил дорожнього руху, забороняти експлуатацію транспортних засобів, у тому числі з вилученням номерних знаків, технічний стан яких загрожує безпеці дорожнього руху чи навколишнього середовища або номери агрегатів яких не відповідають записам у реєстраційних документах;
  • затримувати осіб, які керують транспортними засобами з підробленими або знищеними номерами вузлів та агрегатів, чи з такими номерами, що не відповідають записам у реєстраційних документах, або які використовують підроблені документи або не мають документів на вантаж;
  • затримувати й доставляти в установленому порядку транспортні засоби для тимчасового зберігання на спеціальних майданчиках чи стоянках;
  • використовувати безперешкодно транспортні засоби, що належить підприємствам, установам, організаціям і громадянам (крім транспортних засобів дипломатичних, консульських та інших представництв іноземних держав, міжнародних організацій, транспортних засобів спеціального призначення) для проїзду до місця події, стихійного лиха, доставлення до лікувальних закладів осіб, які потребують невідкладної медичної допомоги, для переслідування правопорушників та їх доставлення до міліції, а також використовувати вантажні автомобілі для транспортування пошкоджених транспортних засобів;

користуватися у невідкладних випадках безперешкодно й безплатно засобами зв’язку, що належать підприємствам, установам, організаціям і громадянам;

  • зберігати, носити й застосовувати спеціальні засоби та вогнепальну зброю у випадках і в порядку, передбачених законодавством.

Якщо водій, під час зупинки транспортного засобу працівником міліції відмовляється передати для перевірки відповідні ведійські та реєстраційні документи, перешкоджає вилученню їх чи номерних знаків або перешкоджає доставленню транспортного засобу на штрафний майданчик, а також ображає працівника міліції чи висловлює погрозу на його адресу, працівники міліції мають право у випадках і в порядку, передбачених законодавством, застосувати, як правило, після попередження, заходів фізичного впливу, у тому числі прийоми рукопашного бою, спеціальні засоби й вогнепальную зброю для припинення правопорушень, подолання протидії законним вимогам працівників міліції і доставлення до підрозділу внутрішніх справ, якщо інші способи не забезпечили виконання покладених на них обов’язків.

Адміністравтине затримання осіб та доставлення їх до підрозділу Державтоі-нспекції, відділу внутрішніх справ чи до штабу ДНД працівником міліції за порушення Правил дорожнього руху та громадського порядку, а також у разі вияву непокори допускається з метою припинення адміністративного порушення, коли вичерпані інші заходи впливу для встановлення особи, а також для складання протоколу про адміністративне правопорушення, якщо неможливо скласти його на місці вчинення правопорушення.

Доставлення порушників має бути проведене у можливо короткий час.

Згідно з вимогами КУАП, строк затримання осіб, які вчинили адміністративне правопорушення, для складання протоколу або розгляду справи по суті, якщо ці ‘питання не можуть бути вирішені на місці, — до 3 годин, а у разі непокори законній вимозі працівників міліції — до розгляду справи народним суддею.

У разі адміністративного затримання допускається особистий огляд затриманого, огляд його речей, а також вилучення речей і документів у порядку, встановленому законодавством. ‘

Примітка. Адміністративне затри мання, особистий огляд, огляд речей та вилучення речей і документів можуть бути оскаржені заінтересованою особою у вищий орган.

2.3. Відповідальність працівників міліції за перевищення повноважень під час контролю за рухом транспорту на вулчино-шляховій мережі:

  • працівник міліцї, у межах повноважень, наданих законодавством, самостійно приймає рішення й несе за свої протиправні дії або бездіяльність дисциплінарну чи кримінальну відповідальність;
  • перевищення повноважень щодо застосування сили, спеціальних засобів і зброї тягне за собою відповідальність, установлену законом;
  • у разі порушення працівником міліції прав і законних інтересів громадянина відповідний орган міліції зобов’язаний вжити заходів до відновлення цих прав, відшкодування завданих матеріальних збитків, і, на вимогу громадянина, публічно вибачитися;
  • працівник міліції, який діє відповідно до наданих законодавством повноважень, не несе відповідальності за збитки, завдані під час виконання своїх обов’язків, якщо при цьому не порушує вимог закону. Такі збитки компенсуються за рахунок держави;
  • дії працівника міліції можуть бути оскаржені у встановленому порядку до органів внутрішніх справ, суду або прокурору;
  • службова особа міліції, яка порушила вимоги закону або неналежне виконує свої обов’язки, несе відповідальність у встановленому порядку.
    1. Основні права та обов’язки водія транспортного засобу

2.4.1. Водій має право:

  • керувати транспортним засобом і перевозити пасажирів або вантажі на дорогах, вулицях та в інших місцях, де рух транспорту на заборонено, у встановленому порядку;
  • довіряти, у встановленому порядку, право на користування й розпорядження приватним транспортним засобом іншій особі, яка має відповідне право на керування;
  • знати причину зупинки транспорт тного’ засобу посадовою особою державного органу; яка здійснює нагляд за

дорожнім рухом, а також прізвище й посаду цієї особи;

  • відступати від вимог законодавства в умовах дії непереборної сили, або коли іншими засобами неможливо запобігти власній загибелі чи каліцтву громадян;
  • одержувати відшкодування витрат у разі надання транспортного засобу працівникам міліції та охорони здоров’я у випадках, передбачених законодавством;
  • на відшкодування збитків, завданих внаслідок невідповідності стану автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів вимогам безпеки руху;
  • одержувати необхідну допомогу від посадових осіб, організацій, що беруть участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху.

Учасник ‘дорожнього руху може оскаржити дію працівника міліції в разі порушення з його боку законодавства.

2.4.2. Водій зобов’язаний:

  • зупинятися, із дотриманням правил .зупинки, на вимогу працівника міліції (позаштатного співробітника чи дружинника Державтоінспекції, які мають відповідне посвідчення);
  • мати при собі та на вимогу працівників міліції (позаштатного співробітника чи дружинника Державтоінспекції, які мають відповідне посвідчення) пред’явити для перевірки посвідчення, реєстраційні та інші документи згідно з Переліком (додаток № 1 до Правил);
  • виконувати розпорядження працівників міліції, що даються в межах їх компетенції, передбаченої законодавством, Правилами дорожнього руху та іншими нормативними актами;
  • уживати всіх можливих заходів до забезпечення безпечних умов для пересування найбільш уразливих учасників дорожнього руху — дітей, велосипедистів і людей похилого віку;
  • перевірити перед вирушенням у дорогу технічний стан транспортного засобу та стежити за ним у дорозі;
  • дати можливість працівникові міліції, дружиннику перевірити техічний стан, номери агрегатів і комплектність - транспортного засобу;
  • пройти в установленому порядку на вимогу працівника міліції медичний огляд для визначення стану алкогольного сп’яніння, впливу наркотичних чи токсичних речовин;
  • своєчасно подавати транспортний засіб на державний технічний огляд;
  • під час руху на автомобілі, обладнаному ременями безпеки, бути пристебнутим, а під час руху на мотоциклі бути в застебнутому мотошоломі, не перевозити пасажирів, не пристебнутих ременем безпеки і без застебнутого мотошолома;
  • надавати переважне право для проїзду спеціальним і оперативним транспортним засобам з увімкненими синіми або червоними проблисковими маячками та спеціальними звуковими сигналами;
  • своєчасно сплачувати держаний податок з власників транспортних засобів у встановлених законодавством розмірах;
  • надавати переважне право руху пішоходу, який перебуває на пішоходній доріжці (зебрі). У цьому разі водій зобов’язаний надати можливість пішоходові безпечно перейти дорогу, вулицю;
  • вживати заходів до збереження чистоти автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів та смуги відчуження, у тому числі з боку пасажирів;
  • виконувати вимоги природоохоронного законодавства.

 

Надавати транспортний засіб:

  • працівникам міліції та охорони здоров’я — для доставлення у найближчий медичний заклад осіб, які потребують невідкладної медичної допомоги;
  • працівникам міліції — для виконання непередбачених і невідкладних службових обов’язків із затримання правопорушників (крім транспортних засобів дипломатів та спецслужб). При цьому водій має право на відшкодування збитків згідно із законодавством;
  • надавати на вимогу працівника міліції вантажні автомобілі для транспортування пошкоджених транспортних засобів.

 

У разі причетності до дорожньо-транспортної пригоди:

  • негайно зупинити транспортний засіб і залишатися на місці пригоди;
  • увімкнути аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки відповідно до вимог Правил дорожнього руху;
  • не переміщувати транспортний засіб і предмети, що мають відношення до пригоди;
  • вжити можливих заходів для подання першої медичної допомоги потерпілим, викликати карету швидкої медичної допомоги, а якщо це неможливо, — звернутися за допомогою до присутніх і відправити потерпілих до лікувального закладу;
  • у разі неможливості виконати дії, викладені в попередньому пункті, відвезти потерпілого до найближчого лікувального закладу своїм транспортним засобом, попередньо зафіксувавши розташування слідів пригоди, а також положення транспортного засобу після його зупинки; у лікувальному закладі повідомити своє прізвище та номерний знак транспортного засобу (з пред’явленням посвідчення водія або іншого документа, який засвідчує особу, реєстраційного документа на транспортний засіб) і повернутися на місце пригоди;
  • повідомити про дорожньо-транспортну пригоду орган міліції, записати прізвище й адреси очевидців, чекати прибуття працівників міліції;
  • вжити всіх можливих заходів для збереження слідів пригоди, огородження їх та організувати об’їзд місця пригоди;
  • до проведення медичного огляду не вживати без призначення медичного працівника алкоголю, наркотиків, а також лікарських препаратів, виготовлених на їх основі (крім тих, які входять до складу офіційно затвердженої аптечки).

Якщо внаслідок дорожньо-транспортної пригоди потерпілих немає, а транспортні засоби можуть безпечно рухатися, водії (за наявності взаємної згоди в оцінці обставин учиненого) можуть прибути до найближчого поста Держав-тоінспекції або в орган міліції для оформлення відповідних матеріалів, попередньо склавши та підписавши схему пригоди.

2.4.3. Водієві забороняється:

  • керувати транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння або перебуваючи під впливом наркотичних чи токсичних речовин;
  • керувати транспортним засобом у хворобливому стані, у стані стомлення, а також, перебуваючи під впливом лікарських препаратів, що знижують швидкість реації й увагу;
  • керувати транспортним засобом, не зареєстрованим у Державтоінспекції, без номерного знака або талона про проходження державного технічного огляду;
  • передавати керування транспортним засобом особам, які перебувають у стані алгокольного сп’яніння, під впливом наркотичних або токсичних речовин, у хворобливому стані, у стані стомлення або під впливом лікарських препаратів, що знижують швидкість реації й увагу;
  • передавати керування транспортним засобом особам, які не мають посвідчення на право керування ним, якщо це не стосується навчання водіння.

3. Зупинення транспортних засобів

3.1. Підстави для зупинення транспортних засобів,

Підставами для зупинення транспортних засобів можуть бути:

3.1.1. Наявні ознаки порушення водієм Правил дорожнього руху, у тому числі в першу чергу:

  • перевищення встановленої швидкості руху, зафіксоване відповідними приладами;
  • порушення вимог дорожніх знаків, сигналів світлофорів та дорожньої розмітки;
  • порушення правил маневрування та обгону;
  • порушення правил зупинки і стоянки;
  • порушення правил проїзду пішохідних переходів, перехресть, залізничих переїздів;
  • створення перешкоди для руху спеціальних і оперативних транспортних засобів з увімкненими світловими й звуковими сигналами або автомобілів особливої норми з відповідним супроводженням;
  • порушення правил перевезення пасажирів або вантажу;
  • водій і пасажири легкового автомобіля не пристебнуті ременями безпе ки, а водій та пасажири мотоцикла — без застебнутих мотошоломів.

3.1.2. Характер руху викликає підозру в здатності водія керувати транспортним засобом.

3.1.3. Відсутність номерних знаків (транзитних номерних знаків) на транс‘ портному засобі чи талона про проходження технічного огляду або останній є •простроченим.

3.1.4. Наявність ознак, які свідчать про технічну несправність транспорту:

  • підвищений шум або димлення двигуна;
  • значні зовнішні пошкодження транспортного засобу або його неохайний вигляд;
  • відсутність або несправність завнішнього освітлення.

3.1.5. Пряма необхідність перевірити шляхові й ведійські документи, звірити реєстраційні дані у разі отримання інформації про правопорушення.

3.1.6. Наявність даних про те, що транспортний засіб використовується з протиправною метою:

  • зовнішні ознаки (номерний знак, колір, марка, пошкодження та інші особливі прикмети) транспортного засобу збігаються або схожі з орієнтуванням особового складу про розшук за вчинений злочин з використанням подібного рухомого складу чи його викрадення;
  • поведінка або зовнішній вигляд водія і пасажирів, стан вантажу вказують на їх причетність до вчинення дорожньо-транспортної пригоди чи злочину.

3.1.7. Виникнення перешкод для дорожнього руху, в тому числі внаслідок дорожньо-транспортної пригоди.

3.2. Порядок зупинки транспортного засобу

Під час контролю за дорожнім рухом працівник міліції активно реагує на всі порушення правил і, в першу чергу, припиняє ті з них, що стають основними причинами дорожньо-транспортних пригод.

Зупинка транспортного засобу здійснюється жестом руку, жезлом або диском з червоним сигналом чи світло-повертачем. При цьому працівник міліції спочатку вказує на транспортний засіб, який повинен зупинитися, а потім на місце, де його слід зупинити.

Для привертання уваги учасників руху може подаватись сигнал свистком (у “необхідних випадках — увімкнутим проблисковим маячком і (або) спеціальним звуковим сигналом). Жести працівника міліції повинні бути зрозумілі всім водіям і пішоходам, подаватися своєчасно і так, щоб їх виконання не утворювало аварійної обстановки та небезпеки для його життя, відповідно до Порядку- забезпечення особистої безпеки працівника міліції.

Після зупинки транспортного засобу працівник міліції повинен без затримки підійти до водія і відрекомендуватися. Для розмови з водієм не слід запрошувати його вийти з автомобіля, крім випадків:

  • коли перебування працівника міліції поруч з транспортним засобом, що стоїть, створює загрозу його особистій безпеці;
  • усунення порушення (технічних несравностей, правил перевезення вантажів тощо);
  • при необхідності звірки номерів агрегатів та вузлів транспортного засобу з записами в реєстраційних документах;
  • коли є підстави вважати, що водій перебуває в нетверезому стані;
  • коли є підстави для особистого огляду та огляду речей;
  • коли водій або пасажири підозрюються у вчиненні злочину.

Зупинка транспортних засобів повинна здійснюватися на мінімально короткий строк, а громадського транспорту на маршруті — не більше ніж на 1-2 хвилини. Спеціальні й оперативні транспортні засоби з увімкненими спеціальними світловими і звуковими сигналами зупиняють в разі наявності досто‘ вірних відомостей про їх викрадення, • використання в злочинних цілях або керування нетверезими водіями.

У всіх випадках зупинки транспортного засобу працівник міліції повинен враховувати наслідки цієї зупинки. Забороняється зупиняти транспортні засоби на проїзній частині доріг (крім виняткових випадків), де внаслідок цього можуть створюватися затори в русі транспорту та пішоходів.

Про вчинення адміністративного пра вопорушення працівниками міліції складається протокол, при цьому порушникові роз’яснюється, що він має право знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, виступати рідною мовою й користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження, оскаржити постанову по справі.

3.3. Характерні ознаки, за якими визначається правопорушення щодо невиконання водієм вимог працівника міліції про зупинку транспортного засобу.

Характерними ознаками, за якими можна кваліфікувати дії водія, як порушення вимог працівника міліції про зупинку транспортного засобу є:

  • очевидне ігнорування сингалу працівника ‘міліції, який було подано ним відповідно до вимог нормативних документів МВС України про зупинку, за наявності умов, що водій сприйняв цей сигнал безпомилково;
  • небажання підкоритися сигналу про зупинку транспортного засобу, що неодноразово подавався працівниками міліції, у тому числі під час здійснення переслідування. Такі дії виражені в збільшенні водієм швидкості руху, зміні його напрямку та неподанні своєчасних попереджувальних світлових сигналів на рухомому складі тощо;
  • пояснення водія щодо розуміння вимог працівника міліції про зупинку його транспортного засобу але невиконання цих вимог з якихось причин.

Примітка. Об’єктивна можливість водія бачити та вірно розуміти вимогу працівника міліції з’ясовується в конкретній дорожній ситуації, яка склалася в місці і під час зупинки транспортного засобу, за такими ознаками: віддаленість від працівника міліції смуги руху транспортного засобу, що зупинявся, конкретні погодні умови, наявність перешкод для візуального контакту з працівником міліції, відповідність дій останнього вимогам нормативних документів МВС України щодо привертання уваги до себе тощо.

4. Підстави для вилучення посвідчення водія

При вчиненні правопорушення, за яке відповідно до законодавства може бути накладено адміністративне стягнення і складається протокол, у водія вилучається посвідчення водія на строк до винесення постанови у справі та сплати порушником штрафу, що фіксується в талоні до посвідчення водія, який повертається йому, або видається тимчасовий дозвіл на право керування транспортним засобом.

Посвідчення водія вилучається також у разі сумніву в його дійсності або сумніву в дійсності талону до посвідчення водія на строк до прийняття рішення в установленому порядку.

5. Підстави для заборони експлуатації транспортних засобів

5.1. Затримання транспортних засобів

5.1.1. Експлуатація транспортного засобу забороняється шляхом доставлення його на штрафний майданчик у разі, коли:

  • транспортний засіб не зареєстрований в установленому порядку;
  • номерні знаки транспортного засобу відсутні або підроблені, або умисно приховані, або не відповідають запису у реєстраційних документах;
  • водій керує транспортним засобом у’ стані сп’яніння або ухиляється від проходження, відповідно до встановленого порядку, огляду для визначення стану алгокольного сп’яніння, або, будучи нетверезим, передав керування транспортним засобом особі, яка теж перебуває в стані сп’яніння;
  • водій, який керує транспортним засобом, не’має при собі, не пред’явив чи не передав для перевірки посвідчення, реєстраційний та інший документ, що підтверджує право на розпорядження цим транспортом;
  • водій перешкоджає проведенню працівником міліції огляду транспортного засобу в передбачених законом випадках;
  • транспортний засіб, що залишений водієм на порушення вимог правил них записам у реєстраційних документах (номер двигуна чи кузова не збігається з записом у технічному паспорті, свідоцтві про реєстрацію, реєстраційному талоні);
  • невідповідність державних номерних знаків вимогам стандартів;
  • обладнання транспортного засобу без’ дозволу Державтоінспекції спеціальними звуковими та світловими сигналами;
  • наявність технічних несправностей (гальмівної системи, рульового керування, зовнішніх світлових приладів, коліс і шин, інших елементів конструкції транспортного засобу), перелік яких встановлено Правилами дорожнього руху;
  • перевищення встановленої норми шкідливих речовин у відпрацьованих газах двигунів, вміст яких перевірено за допомогою повірених органами Держстандарту України приладів;
  • перешкоджання проведенню працівником, міліції огляду транспортного засобу в передбачених законом випадках;
  • невиконання водієм вимог працівника міліції про зупинку транспортного засобу (до оформлення відповідних документів про правопорушення у разі залишення водієм транспортного засобу);
  • залишення, на порушення встановлених правил, місця дорожньо-транспортної пригоди (до оформлення відповідних документів про правопорушення, якщо водій залишив транспортний засіб);
  • залишення водієм транспортного засобу на порушення правил зупинки й стоянки до оформлення відповідних документів про правопорушення у разі відсутності водія);
  • зберігання транспортних засобів, що належать підприємствам, установам і організаціям, поза встановленими місцями їх стоянки.

У всіх випадках вилучення номерних знаків складається акт технічного огляду транспортного засобу й робиться відповідний запис у протоколі про адміністративне правопорушення, якщо останній складається. При цьому працівник міліції повинен керуватися відповідними законодавчими й нормативними актами.

Номерні знаки, як правило, не знімаються в разі, коли усунення порушення можна провести безпосередньо на місці його виявлення, а також не знімаються з транспортних засобів, що перебувають на обліку в іншому регіоні.

6. Особливості взаємовідносин працівників міліції з водіями, що не є громадянами України

Міліція поважає гідність особи й виявляє до неє гуманне ставлення, захищає права людини незалежно від соціального походження, майнового та іншого стану, расової та національної належності, громадянства, віку, мови й освіти, ставлення до релігії, статі, політичних та інших переконань.

Іноземці, які перебувають на території України, несуть адміністративну відповідальність на загальних підставах з громадянами України.

Питання про відповідальність за адміністративні правопорушення, вчинені на території України іноземцями, які згідно із законами та міжнародними договорами користуються імунітетом від адміністративної юрисдикції України (надалі — імунітетом), вирішується дипломатичним шляхом.

Імунітетом користуються члени дипломатичного корпусу, співробітники адміністративно-технічного та допоміжного персоналу посольств. Засоби пересування дипломатичного й консульське? корпусу теж користуються ‘імунітетом від обшуку, реквізиції, арешту та інших виконавчих дій.

У разі порушення правил особою, яка користується імунітетом, після перевірки документів, що засвідчують особу та її статус, який підтвердується дипломатичним паспортом чи спеціальним посвідченням, що видається Міністерстмом закордонних срав України (дипломатична чи консульська картка), складається протокол, а документи повертаються власникові.

Забороняється вживати щодо зазнеченої особи будь-яких заходів затримання або інших примусових дій, за винят ком випадків, коли надання свободи призведе до продовження правопорушення.

Якщо особа, яка користується імунітетом, керує транспортним засобом з явними ознаками сп’яніння, їй пропонується прининити керування. Огляд для визначення стану алкогольного сп’яніння в медичних закладах провадиться в разі її згоди. У цьому випадку працівник міліції повідомляє чергового підрозділу Державтоінспекції (органу внутрішніх справ) і діє згідно з його вказівками.

У разі відмови від проведення медичного огляду і спроби продовжити керування транспортним засобом особою, яка користується дипломатичним імунітетом, подальший рух цьго автомобіля не допускається і в присутності двох свідків складається адміністративний протокол з вичерпними відомостями про особу правопорушника. У протоколі в обов’язковому порядку фіксується, що зазначена особа керувала транспортним засобом у стані алкогольного сп’яніння (вказуються ознаки сп’яніння), відмовилася на прохання працівників ДАІ вийти з автомобіля, пояснити свою поведінку і пройти медичний огляд. Після складення протоколу забороняється вживати будь-яких заходів для затримання або інших примусових дій стосовно цієї особи. Їй пропонується скористатися послугами таксі або попутного транспорту, надається можливість викликати телефоном іншу машину або водія. Про факт затримання автомобіля особи, яка користується імунітетом, негайно інформується чергова частина підрозділу ДАІ (органу внутрішніх справ).

У разі вчинення іноземцем, який не користується імунітетом, порушення правил, яке у встановленому порядку оформлюється протоколом, у порушника вилучається посвідчення водія (а в разі, якщо використання талона до посвідчення передбачено законодавством країни меншкання порушника, — з талоном до нього) і видається тимчасовий дозвіл (на ЗО діб) на право керування транспортним засобом.

Під час оформлення відповідних документів про вчинене іноземцем правопорушення він попереджується про те, що виїзд за межі України особи, яка не сплатила призначеного штрафу, буде розцінено, як ухилення від його сплати, що дозволяє, згідно із законодавством України, затримати транспортний засіб до сплати штрафу. У зв’язку з викладеним порушникові рекомендується вирішити всл питання щодо провадження справи про вчинене ним порушення за місцем вчинення цього порушення. Працівники ДАІ повинні використати всі передбачені законодавством можливості для стягнення накладеного штрафу.

У разі затримання іноземного водія, який не сплатив накладеного у відповідності з вимогами чинного законодавства штрафу (це підтверджується записом у виданому тимчасовому дозволі) безпосередньо перед виїздом за межі України або після закінчення встановленого п’ятнадцятиденного строку, його дії необхідно кваліфікувати як ухилення від сплати штрафу. У цьому випадку відповідно до вимог законодавства України транспортний засіб порушника до сплати штрафу може бути затримано. При цьому складається протокол огляду й затримання транспорту, а транспортний засіб розміщується на спеціальному майданчику чи стоянці.

Під час оформлення відповідних документів про ДТП за участю транспортних засобів іноземних власників у протоколі, в рядку “Номерний знак”, копіюються реєстраційні національні номери автотранспорту (літерні та цифрові символи).

7. Основні вимоги до організації роботи реєстраційно-екзаменаційних підрозділів ДАІ

Приймання громадян у реєстраційно-екзаменаційних підрозділах ДАІ повинно провадитися п’ять днів на тиждень, у т. ч. у суботу і один день — до 19 години. Розклад роботи МРЕВ розміщується біля входу в приміщення, на під’їздах встановлюються покажчики їх розташування.

Для заповнення бланків, реєстраційних та ведійських документів обов’язковим є використання комп’ютерної техніки.

Робота інспекторів, операторів та паспортистів реєстраційно-екзаменаційних підрозділів повинна бути організована поточним методом з таким розрахунком, щоб на обслуговування одного громадянина витрачалося не більше трьох годин.

Приймання документів та екзаменів необхідно проводити протягом всього робочого дня. Категорично забороняється визначати окремі години приймання документів, їх заповнення, здачі екзаменів та видачі готових документів. Необхідно також забезпечити протягом всього робочого дня МРЕВ проведення огляду транспортних засобів.

У приміщеннях РЕП ДАІ повинні бути створені необхідні умови для приймання громадян та чекання видачі документів, організовані безплатні місця для стоянки транспортних засобів та пункти технічного їх огляду. На видному місці виставляються зразки для заповнення необхідних бланків, витяги з нормативних документів, ціни на спец-продукцію ДАІ та за надані послуги, адреси найближчих Ощадбанків, військових комісаріатів, прізвища, ім’я та по батькові працівників РЕП, телефони керівників вищих органів, які відповідають .за діяльність РЕП ДАІ, а також книги скарг та пропозицій.

У разі відмови юридичній або фізичній особі у вирішенні питання, пов’язаного з реєстрацією, перереєстрацією транспортного засобу,видачею або заміною посвідчення водія, в обов’язковому порядку повинні бути зазначені причини відмови та повинен стояти розбірливий підпис працівника, що прийняв таке рішення.

Для недопущення випадків непорозумінь при взаємовідносинах з відвідувачами працівники МРЕВ ДАІ повинні носити нагрудні знаки встановленого зразка з указанням посади, прізвища, ім’я та по батькові. В кожному реєстраційно-екзаменаційному підрозділі мають бути організовані консультаційні пункти для надання допомоги відвідувачам.

 

Додаток .№ 1

до Типових правил взаємовіносин міліції

з учасниками дорожнього руху

та власниками транспортних засобів.

 

ПЕРЕЛІК документів, що пред’являються водієм на вимогу працівника міліції.

 

Відповідно до вимог Правил дорожнього руху водій транспортного засобу повинен мати при собі:

  • посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії та талон, що додається до посвідчення;
  • реєстраційний або інший документ, що підтверджує законність придбання транспортного засобу (довідка-рахунок, ватажна митна декларація, посвідчення митниці);
  • у разі відсутності власника транспортного засобу — нотаріально оформлений документ або в деяких випадках — документ, завірений посадовою особою місцевих Рад, який підтверджує

право на’користування і (або) розпорядження зазначеним’транспортним засобом, чи свідоцтво на право спільної власності на транспортний засіб;

  • талон про проходження державного технічного огляду транспортного засобу;
  • у встановлених законодавством України випадках подорожній лист автомобіля (для транспортних засобів, що належать автотранспортним підприємствам державних установ і організацій);
  • товарно-транспортну накладну або інші документи на вантаж.

Водії транспортних засобів, що здійснюють перевезення небезпечних, великогабаритних та великовагових вантажів, повинні мати при собі додатково:

  • узгоджений ДАІ маршрут перевезення;
  • свідоцтво про допуск транспорт. ного засобу до перевезення небезпечного вантажу;
  • свідоцтво про допуск водія до пе‘ревезення небезпечного вантажу;
  • аварійну картку системи інформування про небезпечний вантаж.

Водії транспортних засобів, що здійснюють транзит підакцизних товарів, повинні мати встановлений митницями маршрут руху, згідно з переліком доріг, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 06.06.96 р. № 484, й дотримуватися його.

У разі перевезення зброї, боєприпасів водії-власники повинні мати при собі дозвіл на право їх носіння й зберігання. Перевезення товарних партій мисливської, спортивної зброї та засобів самозахисту здійснюється з дозволу органу внутрішніх справ за юридичною адресою організації-власника вантажу. Перевезення іншої вогнепальної зборої здійснюється підрозділами відповідних воєнізованих відомств згідно з відомчими інструкціями.

Перевезення товарних партій наркотичних речовин здійснюється тільки на транспорті державних підприємств на підставі товарно-транспортної накладної. 

ПОЛОЖЕНИЕ О ГОСУДАРСТВЕННОЙ АВТОМОБИЛЬНОЙ ИНСПЕКЦИИ МВД УКРАИНЫ

(утв.Постановлением Кабинета Министров Украины от 14 апреля 1997г.-№341) ИЗВЛЕЧЕНИЕ

5.Подразделения Госавтоинспекции имеют права, предусмотренные Законами Украины “О милиции”, “О дорожном движении”, “Об оперативно-розыскной деятельности”, другими нормативно-правовыми актами, регулирующими их деятельность. В частности, работники Госавтоинспекции во время исполнения служебных обязанностей имею право:

1) проверять выполнение собственниками (владельцами) транспортных средств требований законодательства, в том числе правил, норм и стандартов, касающихся обеспечения безопасности дорожного движения и охраны окружающей среды, а также требовать и получать от них бесплатно необходимые сведения и документацию; осуществлять контроль транспортных средств Минобороны, Национальной гвардии. Госкомитета по делам охраны границы, СБУ, внутренних войск МВД, других, созданных в соответствии с законами, воинских формирований только в части соблюдения водителями Правил дорожного движения;

2) давать должностным и служебным лицам и гражданам обязательные для исполнения .предписания по устранению нарушений законодательства, в том числе правил, норм и стандартов, касающихся обеспечения безопасности дорожного движения, а в случае невыполнения таких предписаний - привлекать виновных лиц к предусмотренной законодательством ответственности;

5) останавливать транспортные средства в случае нарушения требований правил, норм и стандартов обеспечения безопасности дорожного движения, признаков, свидетельствующих об их технической неисправности или загрязнении окружающей среды, а также в случае наличия данных о том, что они используются с противоправной целью, осматривать транспортные средства и проверять у водителей документы на право пользования и управления ими, дорожные (маршрутные) листы и соответствие перевозимых грузов товарно-транспортным и другим документам, а также проверять их наличие в базах данных автоматизированных информационно-поисковых систем Госавтоинспекции; в предусмотренных законодательством случаях задерживать эти документы и грузы. 


Читайте также:

SelectorNews
 

     быстрая навигация по порталу   <СПРАВОЧНИК ПО БЕЗОПАСНОСТИ>
способы выживания личная безопасность корпоративная безопасность безопасность средств связи
дорожная безопасность агентура и сбор информации компьютерная безопасность сексуальная безопасность
 


 



Реклама:

Реклама на портале WARNING.dp.ua

Исходя из безусловного права личности на собственную безопасность всем предоставляется право свободного копирования, распространения
и издания этих материалов, как в полном объеме, так и по частям в любых комбинациях!

KMindex Rambler's Top100